tisdag 20 januari 2009

Är jag en oxe?

Åter i vardagen. Mycket att fundera på och skriva om. Men kanske inte direkt bloggfödande tankar och ämnen. Skriver utkast till en pressrelease om ett avtal med en ny underhållsleverantör. Strategiskt viktigt för oss. Tjolahopp!

Funderar på introduktion av en nyanställd. Studiebesök hos vår kundservice? Javisst. Ber honom plocka fram våra olika mallar för power point och faktablad och skicka till en konsult som ska hjälpa oss med en del utbildningar. Ska jag berätta mer om den spännande delen av arbetsdagen?

Bollar några småändringar i ett fråga&svar-dokument med närmast berörda i ett par av våra dotter- och intressebolag. Det gick också bra. Tog eftermiddagskaffet vid skrivbordet och attesterade en del elektroniska fakturor.

Kommer att tänka på en kalv på grönbete som skuttar och krummar sig och sätter tänderna i nymogna näringsrika grästuvor. Eller på bloggskrivande om allt vad som faller in. Att ströva fritt med fingrarna över tangentbordet och låta tankarna fara hur långt de vill.

Och så funderar jag på kalven som växte upp och med några snitt blev en lojal oxe som finner sig i sin sele och går runt, runt och drar den där kvarnstenen varv efter varv. Minns han hur det var att vara kalv? Fuktas hans ögon ibland? En avslöjad känsla som han försöker blinka bort, lite generad?

Jag minns i alla fall hur det var att nöjesskriva och jobba på sparlåga i flera veckor. Det var en fin tid!

Ska försöka hitta luckorna. Lufthålen. Ställa mig i solen som bryter fram strax efter gråregnet och väcker liv i alla färger. Det handlar om balans. Den finns någonstans. Ska jag hitta den?

Missa inte den spännande fortsättningen!

Inga kommentarer: