fredag 9 januari 2009

Sex pluttar är bäst

Jag tycker om vin men är ingen expert. Jag har inte börjat pimpla vin nu i mitt eländiga förkylningstillstånd utan jag kör på med honungsvattnet. Men jag läser lite vintips i fredagsbilagan Min Helg,

Vintipsen, ja. Undrar om det finns något annat område som gödslar med så mycket ord och som ändå blir så diffust. Skulle kanske kunna vara astrologi eller nåt liknande.

Systemet delar in de röda vinerna i dessa kategorier:
- Mjuka & bäriga
- Kryddiga & mustiga
- Fruktiga & smakrika
- Strama & nyanserade

Bra, då är det ju nästan glasklart. (lite vitsigt, ehum!)

Sen läser jag om Chateau Bouscassé som systemet klassar som Stramt & nyanserat. Vinsrkibenten Jens Dolk, som jag gillar, beskriver det som... kraftigt & smakrikt med mörk björnbärsfrukt! Har vi inte prickat in minst tre av fyra olika klassificeringar i ett svep då? OK, då vet vi. Ett vin vi ska välja då vi vill ha ett stramt nyanserat och ett kraftigt smakrikt.

Det är väl bara "mjukt" som det vinet inte är, men å andra sidan framstår ett nyanserat vin som ganska mjukt i mina öron.

Solania Syrah är klassificerat som Fruktigt & smakrikt. Fine! Dolken drar till med väldigt kryddigt med smak som går åt saftkoncentrat samt björnbär och mogna blåbär. Det vill säga blåbär för min del, brukar inte äta omogna blåbär. Dessutom lägger han till att det är strävt!

Ja men då vet vi ju!

Kanske lite färre ord skulle göra det enklare. Ett kryddigt vin vet jag ungefär vad det är, liksom ett bärigt. Ett gott rött vin utmärkt till grillat kött, begriper jag också. Fem pluttar på en tärning begriper jag, det är bättre än ett vin som fått fyra pluttar men inte riktigt lika bra som de med sex pluttar på tärningen.

Så "Keep it short and simple". Och tipsa om mat vinet passar till.

Och använd formuleringsglädjen för att såga de riktigt dåliga, då blir ju till och med dessa ett välkommet inslag i Systemets sortiment. "Ett vin med en kvardröjande doft av baglady" eller "ett vin med hela charmen hos en väl begagnad raggsocka" är formuleringar som är många år gamla men som fastnat i minnet.

Eller som när fina Eva i Gröndal för flera år sedan bjöd mig på en nordafrikansk middag med vin och jag kunde fråga:
- Men är det inte det här vinet som fick epitetet "Maharadjans hämnd" i senaste testet? "Ett vin
att förolämpa sina gäster med", tror jag till och med att de skrev...

Alltså: läs vintester. Välj de med fem eller sex tärningspluttar och välj bort de med symbolen ett upp och nedvänt glas eller klassificeringen "häll ut". I alla fall om du ska ha gäster.

Inga kommentarer: