tisdag 13 januari 2009

Ut med julen!

Att följa med tiden. Ja, helst.

Att hålla på traditionerna. Nja, kanske ibland. Idag självklart.

För idag så följer man med tiden samtidigt som man håller på traditionerna.

Tjugondedag Knut, det är idag det. Och Tjugondag Knut dansas julen ut.

Kanske inte så mycket dans eller julgransplundring här, men lägenheten nu tömd på adventsstjärna och -ljusstake. Små julgranar bortplockade och ett helt gäng tomtar nerproppade i en gammaal H&M-kasse från 80-talet. Röda dukar bort.

Lägenheten känns städad. Urvädrad.

Vill nog se mig själv som en modern, radikal, nytänkande, omprövande person och så vidare med en massa värdeord som är motsatsord till traditionalist occh konservativ. Får väl försöka le åt mig själv när jag upptäcker traditionalisten i mig och det smårabiata motståndet mot upplösningen av våra traditioner.

Adventsstjärna till första advent. Julpyntet fram kvällen för julafton. Och bort med alltihop 13 januari.

Jag skulle kunna göra en hel lista på företeelser där jag håller på traditioner. Lite j-vla ordning och reda ska det vara! Bada på sommaren och åka skidor på vintern, kräftor i augusti och sill och färskpotatis och nubbe på midsommarafton. Jordgubbstårta och sen grilla på kvällen. Homosexuella får gärna manifestera sin kärlek. Men pizza på midsommarafton - en styggelse!

För övrigt firas Halloween alltid 31 oktober i USA. I Sverige infaller alltid Alla helgons dags första lördagen i november och firas gärna i stillhet. Då man minns sina insomnade nära och kära och kanske går till begravningsplatsen och tänder ljus.

En ny och en gammal tradition i Sverige som har mycket lite med varandra att göra. Vilken tror ni jag föredrar? Nytänkaren Mats!

Inga kommentarer: