fredag 30 januari 2009

Oplanerad fredag

Fredagsmorgonen började alldeles för tidigt, på Scandic hotell vid motorvägen i Örebro. Låg och lyssnade på bilarna på motorvägen och räknade långtradarna och tyckte att de var alldeles för många. Jag och Magnus från jobbet hade varit på reklambyrån Strategs invigning av nya lokaler och Magnus hade dessutom varit i Hallsberg hela torsdagen och sett Sveriges hjärta och hur det fungerar.

Tågresa i iPoden som jag har plockat fram och dammat av och börjat använda igen. Lugna låtar och skrivande hela resan tillbaka till Sumpan. Blev klar med texten strax innan Spånga och det kändes som bra timing. Hann spara och stänga ner, plocka ner i väskan, ta på mig rocken och sedan kliva av tåget som just då stannade.

Trött på jobbet och jobbade på, jobbade på och klarade det på vilja och rutin och såg verkligen fram emot att åka hem, laga en bit mat och somna framför en film. Då kom sms:et från Maja, min favvotjej i Bryssel som är i stan och som jag trodde jag skulle träffa lördag kväll, med hennes pojkvän Markus och Therése, min favvotjej på Lilla Essingen. Men då kan inte Maja.

Bara att pallra sig iväg till deras AW på AG. Uh. Går dit ibland men inte nån slags stammis, nog mest stammis hemma. Men gillar AG och till exempel valde jag och dotter C det som ställe för hej då-middag när hon skulle till au pair-jobbet i South Orange, New Jersey. Men den här veckan har jag plöstligt varit där tre gånger. Konstig känsla. Förra fredagen med Christer och Harriet. I onsdags avtackning av coola Ellen och leende Madeleine från jobbet och de hade valt AG för utgången. Glad sorglig kväll med farväl, känns som jag förlorade en halvlillasyster eller en plastdotter som jag jobbat länge med. En av de bästa när jag kommer att summera yrkeslivet som gammal gubbe.

Och så väljer Maja, Therése och Markus AG ikväll.

Maja har förlorat sin far i en tragisk olycka i Belgrad och hon börjar nog längta hem till Stockholm från Bryssel. Det var så skönt att se henne och krama om henne och se förståelse och självklarhet i ögonkontakten.

Men jag pratade mest med Tess och Markus. Gick hem tidigt, mötte en av Stockholms snyggaste och charmigaste tjejer i trappen ut, surf-Ylva som i vår sticker till Portugal och surfar i fem månader. Tar helt enkelt tjänstledigt från projektledarjobbet och låter pudeln Rolf stanna hemma. Förverkligar sin dröm, lever i nuet.

Skönt gå hem längs isig och snöig Karlbergskanal. Och imorgon kommer Louise från London och ansluter. Min granne från Gröndalstiden som flyttat hem till England, föräldrar, roddklubbar, afternoon tea och Pimms' No 1. Ser fram emot middagen med det här lilla gänget på restaurang med svensk husmanskost. Snuddd på exotiskt.

Tänker på dotter C och hoppas att hon har det bra bland alla filmer, maskinister och kompisar på Göteborgs Filmfestival. Tänker på att det var skönt att komma ut, inte somna hemma framför en film. Tänker på att den kalla vinterluften gör gott mot pannan. Tänker på hur mycket vänner betyder och hur fredagkvällar kan vara så sköna fast på olika sätt.

Tacksam för även de trötta dagarna.

Inga kommentarer: