söndag 11 januari 2009

Gammal honung

Inne på tredje burken honung nu. Dotter C kom förbi med en matkasse i förrgår, bland annat en ny burk honung.

Med den här sega, hostiga, hesa förkylningen går ju honungen åt. Men om det skulle ske ett under och jag blir frisk så sparar jag honungsburken och det som är kvar i den. Jag har aldrig oroats av att honung kanske kan bli gammal. Kan den det? Härsken honung? Sur honung?

Den här honungsburken har i alla fall datummarkering. Bäst före. Och då ser jag att jag bör konsumera den här honungen senast april 2010. Inte gärna som honungsvatten eller ingefärste med honung. Hellre en honungsbakad fläskkarré.

Det räcker inte med april 2010 heller, när det gäller bäst före-precisionen. Det är den 22 april 2010 som gäller.

Klockan 12:48! Inget slarv här, vi snackar honung.

Torsdagen 22 april klockan 12:48. Allan och Glenn har namnsdag. Tror jag ska spara en klick till kvällen den dagen och se om den tappar smaken. Dess hälsobringande effekt kanske upphör kl 12:49?

Den har redan upphört, har nog aldrig fungerat!

Nej, jag är inte bitter. Lite trött på att vara förkyld bara. Igår missade jag årets fest till exempel. Ett riktigt bröllopsparty med 134 gäster.

Grattis Johanna och Mårten! Jag hade SÅ gärna varit med!

2 kommentarer:

Martin sa...

Huruvida honnung som är över ett år gammal tappar smaken vet jag inte men det är ju ganska stor skillnad de första veckorna, från att vara nyslungad och rinnig till den mer fasta form som är vanligast i butik.

Nyslungad honung på knäckebröd är inte fy skam, även om man inte är förkyld.

Mats gör sig bra i text! sa...

Njut av honungen, Martin! Gärna nyslungad, men framför allt som frisk. Sen har jag en egen konspirationsteori att all importerad honung är upphettad för att förhindra några sjukdomar att komma in till oss och våra bin. Och då dör några enzymer eller nåt och det är de som är välgörande. Men jag vet inte...