lördag 3 januari 2009

Nästan perfekt duger

Jag är ledig och sitter vid den falnande elden i vardagsrummet med en kopp mörkrostat kaffe och läser Dagens Industri. Dotter C sitter vid frukostbordet i köket. Jag har läst Emma Stenströms kloka krönika om hur viktig balansen är för att behålla passionen. Passionen för både ledighet och arbete. Och om att SAS-aktien tog ett skutt uppåt när nya köprykten säger att tyska Lufthansa nog ändå tar över SAS.

Bläddrar vidare och läser om att Air France-KLM "äntligen" köper in sig i krisdrabbade Alitalia och så ytterligare en artikel om hur British Airways ska växa i krisen. Trots att vinsten sjönk med 92 procent under första halvåret 2008.

"Nej, men är det så här jag ska tappa greppet om den här lediga dagen, tänker jag. Sitta och läsa om krisdrabbade flygbolag? Det är ju ändå årets tredje dag och så mycket kvar att göra innan arbetsdagarna väller in"

Tittar på sidans topp, sid 13, för att se om det verkligen är 3 januari som det nog känns som om det borde vara. Då ser jag det. Redigeraren har glömt fylla i. Det står "DAG XX MÅNAD YYYY" Bara på sidan 13, alla andra sidor verkar riktiga. (OK, jag har inte kollat efter sid 19 och framåt. Jag är ju ändå ledig)

Tänker snabbt att det är kanske 200 000 människor som läser den här tidningen idag, med större eller mindre behållning. Undrar om det är någon mer som upptäcker paginerinsgmissen? Redigeraren, i efterhand naturligtvis. Kanske redaktionschefen. Och jag.

Nästan alla andra har nog läst den som vilken dag som helst och fått sin omvärldskoll och hastat vidare ut för att handla eller gå en promenad med hunden. Dagens nummer gav lika mycket till läsaren oavsett om sidan 13 var rätt paginerad eller ej.

Nästan perfekt duger. Jag tar med mig det in i 2009. Alla behöver inte tänka på det. Men jag kan nog må bra av det. Vilken tur att jag kollade in sidan 13.

Inga kommentarer: