söndag 25 januari 2009

Om att baka 2

Sverige vann finalen i Bandy-VM mot Ryssland med 6-1.

Det var väl kul. Ja, ungefär så.

Hur var det med att baka ägg? Jag lovade i veckan att utveckla detta senast i helgen så det kan väl vara hög tid. Det går mot söndagskväll nu, blöta moln hänger som en dimma utanför fönstren och man kan knappt urskilja husen på andra sidan Karlbergskanalen när jag tittar ut mot Brikastan från Kungsholmssidan. Lysena tindrar i blötan.

Jo, det var i onsdags kväll och en proffskock från Pontus fick ett gäng från Green Cargo och konsultföretaget BCG att laga mat tillsammans på en nivå över den egna vardagsnivån. Det var ett hårt arbetande gäng som rundade av ett framgångsrikt projektarbete under lite trevligare former. Samtidigt lite inspiration och ambition inför fortsättningen.

Det är roligt att möta proffs. De som kan sin sak och delar med sig. Det kan gälla kockar eller konsulter eller en historiker som Peter Englund (håller fortfarande på med hans första världskrigsbok, nur har det blivit sensommar 1917 och det går utför...)

Att baka ett ägg är lika enkelt som långsökt för en amatör som jag. Knäck ett ägg i ett martiniglas och täck med plast. Baka ägget på 70 grader i ugnen, cirka 90 minuter tror jag det var. Kolla konsistensen, ägget ska vara krämigt! Blir en utmärkt grund för en förrätt med tryffelvinaigrette, sauterad charlottenlök och lite lufttorkad skinka, blancherade blomkålsbuketter och rostade, krossade hasselnötter ovanpå. Så enkelt. Och så långt från min normala fantasi.

Det tips som jag dock satte mest värde på och gärna sprider vidare, var att rulla i det här falllet en saltad och pepprad rådjursstek i plast innan man kör den i ugnen på låg värme, 70 grader. Blev som en filé, smak och köttsaft kvar i steken, baka i ugnen tills innertemperaturen är 56 grader om du vill ha den fint rosa. Efter att köttet fått vila en stund så bryner du det i stekpannan med ett par timjankvistar, skär upp det i centimetertjocka skivor innan servering.

Mottag gästernas ovationer men ära den som äras bör: Andreas Wadlund från Från Pontus som delen som håller på med catering och matlagnings-pröva-på heter.

Linda plasten hårt.

Jag bestämde mig ju på juldagen att 2009 skulle bli ett dessertvinsår och jag får väl avsluta med ett gott tips från Österrike. Tänkte på Claes i Antikrundan och kom ihåg namnet: Lenz Moser.

I´m lovin´it! The best a man can get! Because I´m worth it! För att du älskar det goda! Gott-goottigott-goott! De flesta slogans passar på detta vin.

Kanske inte den sista dock...

Inga kommentarer: