torsdag 25 december 2008

Tomtar smyga fram ur vrårna

Det är natt och jag har just ätit risgrynsgröt med aningen för mycket kanel och aningen för mycket sirap. Det är ingen White Christmas men jag såg redan på dagen att isen hade lagt sig, tunt tunt, på Karlbergssjön innanför båtbryggorna. Och på isen ligger det lite lite snö. Inte en millimeter ens, för det täcker inte hela ytan. Det är som om någon bara strött ut lite snö med en stor sockerströare.

Dricker lite te med färsk ingefära och knaprar i mig Terése goda saffransskorpor som hon kom förbi med som en julhälsning när jag var som mest förkyld i söndags. Underbara Terése. Och Louise ringde mig från England och önskade god jul och Carolina ringde från Warszawa och Anton sms:ade och några till hörde av sig och jag fick tacka nej till Anders och Ulrikas julbord för jag kände mig för förkyld. Men jag var inbjuden och det kändes bra, till Bitte och Sven också. Jag lugnade alla för det har faktiskt varit en helt okej julafton. Lugnare än vanligt och med en box Hasse & Tage-filmer som julklapp till mig själv.

Jag såg Picassos äventyr, som jag sett många gånger förut. Det är därifrån jag kan så många konstnärsnamn!

Dags att sova och hög tid att bli frisk!

Inga kommentarer: