måndag 29 december 2008

Jag gillar hockey, men...

Jag gillar hockey, inte minst på TV när jag är förkyld. Och nu har Sveriges junior-landslag vunnit de två inledande matcherna i Junior-VM i Kanada, mot Finland och Slovakien. Såg sammandraget av den första och hela Slovakien-marchen.

Det är kul med juniorhockey, även på sådan här elitnivå. Öppnare, mer entusiasm och ett bländande anfall kan följas av riktiga "tavlor". Roligare matcher att se på än Tre Kronors matcher innan jul i det som förut hette Izvestija-turneringen i Ryssland. Nu med det ryskklingande namnet Channel One Cup.

Men... kan inte SVT ta bort expertkommentatorn, machopajasen Niklas Wikegård? (jag fortsätter på temat "ta bort" dem som inte jag orkar med)

I den ryska Channel One Cup slapp man i alla fall höra Wikegård under själva spelet, då han höll till i periodpauserna och hade lugnat ner sig lite då. Men i junior-VM sitter han och gödslar med sina humorlösa sågningar och kampkommentarer direkt till pågående spel och låter som han stod en meter bakom spelarna i båset.

När han talar sig varm för hårdare spel och att slagsmålen ska ha sin plats i hockeyn så säger han det de andra tränarna tänker men inte säger, enligt honom själv.

Det finns tränare med olika hockeyfilosofi. Och det finns säkert mycket som skriks ut av en tränare eller spelare under match, som kanske inte passar utmärkt i TV-rutan.

Wikegård gillar inte finesser och nästan inte dribblingar. Klapp-klapp-spel efterlyser han aldrig. Adrenalinstinn och humorlös.

Jag saknar Arne och Ankan, jag saknar Håkan Södergren och Leif Boork.

Tommy Boustedt, han kunde analysera lite djupare än att spelarna "måste trycka" dit motspelaren alt pucken.

När jag ändå saknar och önskar så kan jag ju klämma till med att jag gillar Pär Mårts lugn och att Conny Evensson kunde skälla med bara en mörk blick - lite mer subtilt.

Och Tommy Sandlin kunde stå helt lugn i båset och hans lag åkte ut och vann en SM-final. Eter att ha hört Tommy Sandlin trollbinda dem med en berättelse om samurajer i omklädningsrummet innan matchen. Magiskt, intelligent och med adrenalinet i balans. Vann visst sju SM-guld. Och VM-guld i 1987 i Wien, när Sovjetunionen stod på toppen i ishockeyn.

Vad har Niklas Wikegård vunnit?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Saknar du Arne och Ankan? Det är ju inte så svårt att lösa, följ Elitserien på CANAL+.

Ha det!

Mats gör sig bra i text! sa...

Tänkte gå och se på Elitserien med dig, Marcus!
(hade ingen aning om att de kämpar på i Canal+!)

Dags snart!

Anonym sa...

Ja det kommer ju dröja många år innan VIK Hockey kommer tillbaka så, plocka ut ett alternativt lag, så går vi kollar när dom möte Stockholms Stolthet.

Mats gör sig bra i text! sa...

Risken/chansen finns väl att VIK möter Djurgården, utan att de har gått upp i Elitserien. Kanske redan i vår? ;-)