onsdag 31 december 2008

Befriad från årskrönika

Nu är tiden då var och varannan ska sammanfatta året som gått och årskrönikorna duggar tätt i både nya och gamla medier. Men har man bloggat sedan 23 december så är man befriad från att sammanfatta året som gått. Du kan ju läsa det här om du orkar hålla dig kvar i bloggvärlden. Eller läs lite på Marcus Birros blogg, länk nedan till vänster.

Jag gillar hans attityd, värderingar och språk och hans "krig mot den nya tidens förbannade cynism och kalkylerade elakhet". Fast jag skiter i italiensk fotboll. Och kan bli irriterad på fanatismen runt den. Kliv ner från läktaren och stå inte inte där och skrik på några andra. Gör nåt själv med all din gapiga energi. Ungefär.

Men om det handlar om att hålla koll på omvärlden, sammanfatta och sniffa efter trender som seglar upp runt hörnet, då vet jag inte om bloggvärlden fungerar för mig. Något som kanske förolämpar mina kollegor i den så kallade bloggosfären. DET kanske finns där, men vem har tid att leta och läsa dessa gigantiska strömmar av ord som väller fram på nätet?

Papperstidningen fungerar bättre, den är trevligare att ha bredvid kaffekoppen och frukostmackan eller i knät i fåtöljen. Och ingen ger mig mer än Jan Gradvalls iakttagelser och formuleringskonst. Det går väl att hitta lite här, men för att läsa krönikorna tror jag man måste ha pappers-exemplaret av DI Weekend.

Om vardags-DI är en rätt tråkig penningfixerad tidning på rosa papper, så är Weekend-bilagan något mycket trevligare. Bland annat för Jan Gradvalls skriverier.

Egentligen skulle jag ju bara skriva att jag skriver ingen årskrönika. Jag bromsar fingrarna nu och önskar oss alla ett Gott Nytt År!

Jag avger inte några nyårslöften.

Bara en förhoppning för egen del att 2009 ska bli ett år med:
- Lite mer motion, Sauternes (från en nollnivå 2008), lite mindre jobb, lite mer tid för kärlek och drömmars förverkligande, lite mer skidåkning med dottern (från en nollnivå 2008), lite mer Blidö, lite mer målande, lite nya insikter och några nya bekantskaper (inte för många, vill hinna med de jag redan har).

Och så vill jag höra unge Jakob spela ett hårdrocksriff på sin nya elgitarr och se Anton göra mål och käka pannkakor med lille Noel och killa lille Abbe i naveln.

Inga kommentarer: