söndag 28 december 2008

Ta bort idioterna


Åker hem från ett telefonpass på Bris. När jag sitter där och pratar med barnen och hör deras historier och funderingar, har jag ofta slagits av hur många duktiga och kloka barnhjältar det finns. Och av hur många idioter till vuxna det finns.

Närmar mig det obevakade övergångsstället mellan Cityterminalen och Centralsstationen och lättar på gasen för att släppa över några fotgängare som går ut i gatan. Bromsar in men ser i vänster backspegel en Saab 9-5 köra om mig i vänsterfilen. Hänger mig på tutan och fotgängarna stannar men Saaben blåser förbi mig precis på övergångsstället, några decimeter från de gående.

Jag åker lätt skärrad vidare och slår på ett helljus i backspegeln på den accande Saaben som dock får rött vid nästa trafikljus. Jag glider upp bredvid honom och stirrar - ett mer provocerande än överslätande tilltag, det medges - på honom och skakar på huvudet. Har han fattat att han nyss höll på att köra över tre människor?

Uppenbarligen inte. Den pluffsige mannen visar mig en trist, stöddig uppsyn och ger mig ett finger! Han vevar ner rutan, jag vevar ner rutan. "Det var ett övergångsställe där..."

Hinner inte säga mer. Han ger mig ett finger till!

Varifrån kommer alla idioter? Ta bort dem, jag orkar inte med dem!

Funderar på hur smart det är att försöka uppfostra en idiot vid ett trafiklyse.

Och vad som hade varit alternativet:
Låtsas som om det regnade?
Tummen upp? ("Tji fick du! Misssade dem!")

3 kommentarer:

carhal sa...

Finns det alternativ??!
Tummen upp för dig, kusin! Blir så glad av att läsa dina uppfriskande reaktioner och tankar. Satt bra precis just nu ...
/Carina

Mats gör sig bra i text! sa...

OJ - nån som läser...! Kul! Jag skriver väl på ett tag till då.

Anonym sa...

bra försök mats!
fortsätt skriv det glädjer min vardag!
/ hanna wik