måndag 4 maj 2009

Äkta glädje!


Såg ni "kosläppet" på ABC-nytt ikväll på 22.15-sändningen?


Det var kvällens, ja förmodligen veckans mest oförställda och oväntade glädje. En massa mjölkkor på en lantgård i Roslagen stod instängda och väntade på att bli utsläppta på första vårbetet efter en lång vinter. Korna känner av spänningen, sa reportern och om det inte var TV-kamerorna som speedade upp korna så såg det faktiskt ut som de kände på sig vad som väntade.

Så öppnades de breda lagårdsdörrarna och korna fullkomligen skuttade ut. Hoppade upp och ner, slängde sig ner i det späda gräset. Snubblade i yran, upp igen och så skuttade de på stället igen. Upp och ner.

Det var ju fullvuxna mjölkkor med stora hängande och slängande juver. Nötboskapens tanter som totalt flippade ut framför kamerorna. En ko-tant snavade lite genant framför kamerorna på väg ut ur lagår´n men hon var raskt uppe igen och sprang ifatt väninnorna och försökta låtsas som ingenting.

Jag blev glad själv av att se det. Se det! Finns på ABC-nytt om du scrollar ner lite.

Och om du inte ska vara med när Olle Carlsson blir kyrkoherde i Katarina kyrka söndagen den 17 maj, så kan du ju åka ut på ett kosläpp i Haninge!

Jag tror jag ska äta lite mer KRAV-märkt kött i framtiden, så man kan vara säker på att många kossor får uppleva den här äkta glädjen.

Grattis Arla till ett bra PR-jobb!

4 kommentarer:

Alexander Fäldt sa...

Jag såg det på nyhetssammandraget tidigt imorse och det var verkligen glädje! Underbart! Dessutom ska du inte känna dig ensam som letar hockey-nyheter. Själv känner jag mig lite lätt vilse bland alla fotbollstokar som har fullt upp med allsvenskan......

Anonym sa...

självklart Arla! ska faktiskt själv bege mig ut till haninge. Mette frågar varje dag när vi ska åka till mitt nya jobb...//Ellen

Peter sa...

Eftersom jag som "lantis" är tvångsmatad med ABC-nytt (en effekt av digitaliseringen) såg jag inslaget, vilket roade! (kommer säkert att komma med i det fantastiska Landet runt) Var faktiskt på en gård med 130 djur i förra veckan. De hade mjölkningsrobot som med hjälp av laser hittade spenarna och biltvättsborstar som kossorna kunde skrubba sig med när de vill. Fascinerande. Ingen ekologisk mjölk där, men visst var det glada kor alltid!

Mats gör sig bra i text! sa...

Ja, kosläppet var en riktig Landet runt-nyhet! Får kanske ge må bra-nyheterna en chans till, Peter?! Och kul att Mette ska få komma ut på ett kosläpp. Det skulle jag också velat se under uppväxtåren (jag blev ju ko-tokig ändå och gick som 9-åring och pratade om Svensk Rödkullig Boskap och favoriten Svenska Låglandsboskap - SLB-kon!)
Alex - för varje fotbollsmatch som spelas är vi ett steg närmare hockeysäsong!