måndag 27 april 2009

Äntligen hockey-VM?

Så tillhör man minoriteten igen!

När de flesta sportfånar pratar fotboll, så gäspar jag och letar nyheter om hockey-övergångar. Inte ens i första hand i elitserien. Allsvenskan. Västerås.

När Champions League slutspelet mellan Europas största fotbolls(bo)lag, drar till sig intresset då smygläser jag om Stanley Cup-slutspelet. Och när många längtar efter svenska fotbollslandslagets nästa kvalmatch till VM - eller är det EM? - så nöjer jag mig med hockey-VM som just rullat igång och försöker knysta om lite uppmärksamhet.

Men devalveringen är ett faktum. Tre Kronor är inte lika mycket värda som när jag var pojk. Flytten till TV 3 för gissningsvis 20 år sedan har gjort att man tappat många tittare i flera generationer. NHL som plockar över många unga europeiska spelare innan de hunnit bli folkkära i sina hemländer och NHLs sena slutspel om Stanley Cup, bidrar till att sänka värdet på de europeiska landslagen. Och alla turneringar som Sweden Hockey Games, gamla Izvestija som blivit Channel One Cup och de andra turneringarna som ingår i Euro Hockey Tour... och så på det ett uttunnat VM varje år. Vem orkar bry sig, så där på riktigt?

Det har blivit kvantitet i stället för kvalitet och jag tror hockeyn har en del att lära från eller åtminstone avundas fotbollen som bara har VM vart fjärde år och EM vart fjärde.

Hockeyn i OS är ju en riktig höjdare med alla världens bästa spelare på plats. Det kanske vore läge för hockey-VM vart fjärde år och så hockey i OS vart fjärde år?

Intressant ämne så här när våren charmar och värmer? Nja, jag skrev ju inledningsvis att jag tillhör minoriteten. Den lilla grupp som blir glad av att Patrik Berglund anslutit till Tre Kronor i Bern...

Inga kommentarer: