måndag 11 maj 2009

Mycket jag inte förstår

Det är mycket som får mig att gapa och fundera över hur en del människor fungerar. Vi bor ju i samma land i samma tid och ser samma nyheter och samma debatter har chans att påverka oss och vi går kanske i samma affärer och känner kanske samma känslor inför ett nyfött barn eller avliden mormor. Sorg, glädje, kärlek, längtan efter bekräftelse, medlidande. Jag tror vi har ungefär samma känslomöjligheter.

Intelligenta och kreativa människor, som gör reklamfilmerna för Norrland Guld! Och reklamköpare som vill ha såna filmer och att deras varumärke ska förknippas med fegmachokillar som inte vågar säga till sina fruar och sambos att de ska se på en hockeymatch på TV? Hur tänker de?

Ni kanske har sluppit filmerna då inte hockey-VM på TV lockat så många till en udda småkanal som Kanal 6. Ja, ja det är vår nu och det finns annat att göra än att se en avslagen hockeyturnering. Jag håller med. Men jag har sett ett par matcher och störts mer av reklaminslagen, flera gånger per period, än av halvbra spel från Tre Kronor. Gång på gång dessa rädda öldrickande killar som på fåordig norrländska förklarar för varandra vad de ljög ihop hemma för att få komma ut till puben och se matchen på TV.

- Nej, jag är ute med hunden nu...
- Nej, jag är på simskolan.
- Nej, jag träffar revisorn nu...

Schlurp! Och smack. Öl är gott och hockey på TV är kul och frugan och sambon är farlig och vill bestämma och jag är smart och lurades och smet ut till er andra Norrlands-grabbar... hö, hö!

Kanske några Norrlandskillar med önskan om en annan image, kunde starta en grupp på Facebook: "Vi dricker annat öl tills Norrlands Guld bytt stil"?

Eller också är det kanske så att Norrlandsmän faktiskt är som i Jägarna och i Spendrups reklamfilmer?

Jag kanske överreagerar, tänker du. Men jag gillar hockey och tycker det är tröttsamt att se dåliga reklamfilmer som utgår från att även jag som tittar på är en lite småfeg och smygflabbande machopajas. Stockholm Open i tennis och Scandinavian Masters i golf - inte behöver de som ser dessa tävlingar se skitfilmer i ständiga avbrott...

Stockholms-lagen får stryk i fotbollsallsvenskan. Nu Djurgården av Malmö och Hammarby av Örebro. Det glädjer mig! De lagen och AIK verkar ha flest idioter på läktarna och i supporterskarorna och jag har svårt att unna dem någon glädje.

På vägen hem från Malmö tvingas ett plan att återvända till gaten. Av planet tvingas polisen plocka fem djurgårdssupportrar som levt fan ombord och hotat och slagit medpassagerarna.

Väl i luften överväger piloten att nödlanda då ytterligare sju djurgårdssupportrar misshandlar och terroriserar.

Vad är detta? Jo, det är ett samhällsproblem som inte kommer närmare sin lösning med dialog med idioter. Dessa huliganer har kommit bortom dialogbarhet och förstår bara avstängningar och straff när de går att identifiera. Brott mot flygsäkerheten kan ge fyra års fängelse, säger Aktuellt-reportern.

Ja, men sy in dem på fyra år då.

Jag är inte den som brukat ropa på strängare straff och det gör jag inte nu heller. Jag skriver.

Helt lugnt.

För man kommer till en punkt då man tröttnar, slutligen, på alla supporterbråk och misshandelsfall och polisuppbåd för miljontals kronor årligen och klubbarnas flathet och derbymatcher i Stockholm som går först klockan 20 på kvällen så alla krogar runtomkring fått servera tillräckligt mycket öl så aphjärnorna blivit än mer avtrubbade och festen kan börja!

Heja Malmö FF. De verkar ha fått med en del unga, roliga och tekniska killar med underliga efternamn. Gärna en ny Zlatan och lite ny stolthet i Rosengård!

3 kommentarer:

Hans Backman sa...

Jag är från Norrland...
Men nu såg jag Telias reklam för bredband mm.
En kille på typ 12 blir uppringd av några tjejer i samma ålder... Han vill hellre sitta med sin lilla dator uppkopplad via Telias bredband än träffa tjejer... Han säger:
- Jag ska bli farfar...
Det ska börjas i tid med undanflykterna...

Anonym sa...

Mats, bra inlägg vill dock bara påpeka en grej. Du som har huvudet på skaft borde inte tro på allt du läser i tidningarna.
Jag har en vän som var med på det där planet och det en väldigt stor "icke-fråga" som media har blåst upp.

Det finns en anledning til att ingen har blivit åtalad för något.
Det hände inget i luften, däremot var det tjafs innan planet lyfte, men det var en skåning som inte var supporter, men det går snabbt att skriva när det var DIF supportrar på planet. Att skriva att en man bråkade på en flight hade inte sålt lika många lösnummer som det utjatade huliganskriveriet.
Faktumet att det var klackmedlemmar (bråkar inte) och inte DFG (de som ställer till med problem) det valde media att inte skriva något om.

/Marcus

magister nyman sa...

Själv har jag tolkat dessa reklamfilmer som ironi, som en parodi utgående från de fördomar som vi 08-or har om norrländska män. Men nu när du säger det så kanske det faktiskt är så att de är menade på allvar. Eller, ännu slugare: både ironi för oss intellektuella, och allvar för grobianmännen?