söndag 15 februari 2009

Att resa för att komma hem

Lika skönt som jag tycker det är att resa bort, lika skönt tycker jag oftast det är att komma hem.

Jag såg så fram emot min och dotter C:s skidresa till Italien. Och det var verkligen skönt på det sätt som det planerades för. Fem skiddagar och en skitdag (ursäkta språkbruket!) men då var det skönt att bara åka halvdag i snöstormen och sedan ligga och läsa deckaren på rummet. God mat hela veckan, inte minst på Ristorante Al Camin sista kvällen.

En extra dimension genom umgänget med Peter och Maria från Lidköping. Vi åkte skidor bra ihop och vi pratade och åt bra ihop.

Ska ta och kolla lite noggrannare var Lidköping ligger. Vet ju ungefär att det är Västergötland och söder om Vänern och att det låter som om det ligger nära Falköping. Tänkte direkt på mysiga Maria från Falköping med hennes härliga västgötska dialekt.

Och söndagen i Stockholm känns mycket skönare än en vanlig söndag. Hemkomst-söndagen, då jag upppskattar allt. Att det är minusgrader och att isen ligger kvar på Karlbergssjön och att en blyg sol kan anas och att Ida och jag möts och går och tar en otrendig brunch med havregrynsgröt på "Två systrar". Jag tycker om att gå runt i min lilla lagom-lägenhet och höra Bob Dylan sjunga och göra en macka - eller en panini kanske det är - med brödet och salamin jag köpte igår förmiddags i den lilla italienska alpstaden. Gott! Doft! Det stora i det lilla.

Jag uppskattar till och med att gå ner i tvättstugan och köra ett par maskiner och få allt rent och instuvat.

Om ett par timmar ska jag åka iväg med dotter C:s packning i bilen och hämta upp henne på bion där hon jobbat klart - snorig - och sen köra hem både henne och packning till Hammarbyhöjden. Vi är en upplevelse rikare i det pussel man lägger och som en dag kommer att summeras som "livet".

Släpper bara av henne då, för jag skulle vilja hinna med kvällsmässan i Allhelgonakyrkan på Söder också. Länge sedan jag var där.

Sedan en ny arbetsvecka och det känns faktiskt som att jag längtar efter den med.

Det är bra att få resa bort. Inte minst för att få komma hem igen.

Inga kommentarer: