torsdag 18 juni 2009

Snart midsommar

Antagligen ska man sluta blogga om man vill börja med att skriva "ursäkta att ni fått vänta länge på ett nytt inlägg, jag har haft så mycket annat att göra..."

Och med en vecka kvar till semestern, om jag nu kan ta ut den som planerat, så är det kanske dags att gå in för landning nu. Så spänn fast säkerhetsbältena och gråt eventuellt en skvätt eller gäspa på du bara - men nu är det snart slutbloggat för den här gången. När jag drar mot Bohuslän och målarkursen så kommer jag inte att släpa med någon dator för att sitta och skriva, när jag har färg som ännu inte torkat på paletten uppe i ateljén.

Och när jag landar uppe på Blidö så inte ska det vara med nåt dåligt samvete för att jag inte bloggat på ett par veckor.

Jag ser vanligtvis lite på TV men det kanske blir mer av det den här sommaren. När man är ledig och om himlen är grå och sur. Jag såg på TV-nyheterna för några dagar sedan och det kändes som några patetiska reklamfilmer för Vingresor eller Fritidsresor avslutade sändningen trots att det var SVT.

Det stod en gråtråkig man och pratade med en glädjelös röst, han stod vid väderkartorna för dagen, morgondagen och de närmaste dagarna. Och det var bara regnmoln och regnstreck ritat över landet, genom dagsprognoserna.

En leende flicka i blå blus och scarf som avslutning och med ett glatt utropat telefonnummer till Fritidsresor och jag hade ringt och beställt en resa til Turkiet.

Fast jag inte alls vill åka dit, inte nu i alla fall. Och inte vill åka charter. Men det var en ledsam väderleksrapport och den kom efter en helg på landet då det hade regnat oavbrutet i två dygn.

Men nu är det kvällen innan midsommarafton och jag har köpt en flaska av den godaste snapsen - Linieakvavit - och några riktigt goda sillinläggningar. Och jag har pratat med de bästa av värdar, på Ljusterö. Och det blir ett fint gäng som kommer och det blir ingen brist på mat och jag slipper att sova i pumphuset och just nu ikväll blåste regnskyarna mot fönstren som vetter mot havet.

Men jag tror det spricker upp. Imorgon vid sillunchdags senast. Jag tror det blir jordgubbdstårta i ett blygt solsken som tittar fram allt mer kavat bakom moln som förbereder sin flykt. Jag tror det blir grillat gott kött och rött vin på kvällen och att man kan njuta i den ljusa sommarnatten. Möjligtvis insvept i en pläd.

Jag tror det kommer fram en gitarr och att Claes nynnar Norwegian wood och att mörkret skingras och att dagen börjar gry igen vid horisonten.

Jag tror det blir en fin sommar.

Och blir det inte det så får man vara glad att man finns!

Tänk på det och formulera din tacksamhet när det då och då är riktigt bra!

Inga kommentarer: